Tuesday, October 19, 2010

CANTIK KE???


Semalam Mia mengunjungi sebuah shopping mall di Petaling Jaya. Saja nak bawak makcik Mia yang baru datang dari Kedah berjalan-jalan. Penat membeli-belah, Mia duduk seketika. Mata Mia terpandangkan seorang makcik tua yang duduk di kerusi bersebelahan. Di hadapannya ada stroller baby. Kiri kanannya pula ada beberapa shopping bag. Mia ingatkan dia tu orang gaji sesapa ntah. Tiba-tiba ada seorang wanita datang menghampirinya. Eh..muka wanita tu sebijik macam seorang model terkenal. Bila Mia amati lagi, memang betullah wanita tu model yang banyak memperagakan pakaian di pentas fesyen dan berlakon iklan komersial. “Mak, tunggu sini kejap. Saya nak pergi beli kasut...”tutur wanita tersebut pada makcik tua itu sambil meletakkan baby di dalam stroller. Kemudian ada dua lagi kanak-kanak kecil berlari-lari di tepi makcik itu. Laaaa....mak model tu ke. Terkejut jugak Mia. Lepas tu model tu berlalu pergi meninggalkan emaknya menjaga cucu-cucunya bersendirian. Kesian Mia tengok makcik tu, melayan kerenah cucu-cucunya yang nakal dan sorang lagi cucunya yang ada dalam stroller meragam.

Dalam hati Mia, “Amboiiiii.....Dia syok shopping. Tapi anak-anak dia, mak dia yang terkulat-kulat menjaganya....Harapkan muka jer lawa! Tapi buat mak sendiri cam orang gaji!”

Nobody perfect! Itu kenyataan. Pada pengamatan Mia, walau muka cantik atau kacak sekali pun, bab hati tak semestinya indah seperti zahir. Ada juga yang muka biasa-biasa je, tapi batin cukup cantik. Ada orang di sekeliling Mia, muka memang lawa.. persis ratu cantik dunia. Tapi perangai..tu diaaa! Teruk beb.... Dengki, iri hati, cemburu dengan orang lain, busuk hati dan memacam lagi peel yang kalau diceritakan...aduhaiii.... malas. Ada juga orang di sekeliling kita, muka ado-ado jer...tapi perangainya...wah..indah... baik hati, suka membantu, jujur, sopan....... kan!

Manusia ni memang dilahirkan ada keistimewaan dan kekurangan tersendiri. Keistimewaan yang dimiliki harus dipergunakan sebaik mungkin. Namun kekurangan yang lompong sana sini tu, kalau boleh diperbaiki bagi lebih elok, kan afdal. Kalau tak boleh nak diperbaiki, reti-retilah cover line. Jangan sampai pecah lobang!!

Ada sorang opismate Mia. Namanya Amat. Dia ni driver kepada bos Mia. Muka dia..emm...ramai yang kata macam ‘pecah pintu’.. isssyyy tak baikkan..kutuk kurniaan Tuhan. Tapi bagi Mia, abang Amat ni baik orangnya. Cakap lemah lembut, menghormati orang, baik hati, suka menolong, jujur dan paling penting, dia memang tak tinggal solat. Walau pun orang sering menjadikan dia sebagai mangsa untuk buat itu ini, tapi abang Amat ni ikut jer..jenis tak kisah. Alasannya, “Ala, apa salahnya membantu sesama sendiri. Kitakan manusia. Benda elok pulak tu....” itulah jawapannya bila Mia cakap ngapalah dia ni suka tolong orang buat benda-benda yang ntah apa-apa ntah. Ada yang mintak tolong dia pegi beli jeruk sebab mengidam, abang Amat pergi ikutkan jugak. Tapi kalau benda-benda yang best macam makan-makan besar atau berkaraoke, tak pulak diajak abang Amat. Dorang bagi alasan, level abang Amat sebagai driver tak setanding dorang-dorang ni yang keja bertaraf eksekutif.

Ni ada lagi satu story, masa Mia menginap di sebuah asrama di utara tanah air masa menuntut di IPT dulu. Namanya Julie (opsss...bukan nama sebenar tau!), dia ni memang cantik....menawan. Anak orang kaya you alllllll... tetapi mempunyai habit yang pelik iaitu suka mencurik barang orang lain. Walhal dia mampu belinya sendiri. Tetapi habit yang satu ni memang dia tak boleh nak tinggalkan sampai terpaksa menjalani terapi! Hanya 2 semester saja dia kat asrama, lepas tu pihak kolej mintak keluarganya ambik dia balik. Sebab boleh dikatakan saban minggu ada jer laporan kecurian yang melibatkan Julie. Yang bestnya..Julie mengaku tau! Macam-macam bendalah yang di’kidnap’nya antaranya pakaian, aksesori, handphone dan macam-macam lagi. Akhirnya dia terpaksa berhenti belajar di IPT berkenaan dan memasuki kolej swasta. Sekarang Mia tak tahu apa jadik kat dia.

Jadi, moral of the story...bersyukurlah dengan kurniaan Yang Maha Esa, jangan terlalu taksub dengan kelebihan yang you all ada dan mempergunakannya di jalan yang salah. Sebab bila kita terlalu bangga dengan apa yang ada, akan timbul riak lah pulak. Itu kan sikap yang tak bagus! Betul tak?


2 comments:

Unknown said...

tapi tulah, yang cantik jugak yg dijulang-julang..
kalau tak cantik, dipijak-pijak..
dunia2...

ineedyou said...

yup !! org tk pnh pndg hati budi skrg ni . y dorg pndg muka !!

Post a Comment

 
Copyright L.A.D.Y M.I.A 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul . Premium Wordpress Themes | Premium Templates | Blogger Template