Thursday, June 17, 2010

Apakan daya...


Lepas saja balik dari office tadi, Mia melepak dengan seorang classmate Mia masa di U dulu, namanya Hafiz. Mamat ni nampak jer macho, brutal tapi kaki gossip! Bukan gossip dalam dunia hiburan, tetapi mengenai orang-orang yang kita orang kenali. Dulu dekat U, pensyarah ada affair dengan student pun dia akan tahu dulu. Lepas tu mula jadi ala-ala CNN, spread habis news tu kat semua kengkawan kita orang. Mia selalu cakap kat Hafiz yang dia ni lebih layak jadik wartawan dari Media Planner!

Dan Hafiz tidak ketinggalan membawakan satu gossip terhangat untuk Mia pada petang tadi. Katanya mesti Mia teruja hendak dengar. Alahaiiii Hafiz ni...dia yang teruja nak bercerita, Mia pulak yang dapat nama kan....

Kata Hafiz, seorang classmate kita orang, Yani, sedang dalam proses penceraian. “Yani mintak fasakh sebab laki dia wat hal!” ujar Hafiz. Glup! Memang Mia terkejut gorilla! Mana tidaknya, Yani kan baru saja kahwin dengan Azri dua bulan lepas! Rasanya inai di jari pun belum hilang lagi. Terus Mia bertanyakan hal yang sebenarnya pada Hafiz. Terbayang-bayang di ruang mata betapa meriahnya majlis perkahwinan Yani-Azri di Kota Tinggi, Johor. Maklum jelah Yani anak sulung, dah tu keluarganya boleh tahan mewah jugak.

“Kita semua tahu kan yang Azri ni memang playboy besar sejak sekian lama. Konon bila dah berjumpa dengan Yani, mamat tu dah insaf lah. Aku dari awal memang bangkang habis-habisan bila Yani kata nak couple dengan Azri. Bukan dia tak tahu perangai Azri. Bukan dia tak tahu ada 2-3 orang budak fakulti kita pun pernah jadi mangsa Azri. Tapi aku pun tak tahu macam mana Yani boleh ‘sangkut’ dengan Azri.

Yani tu kan anak orang kaya, bapak dia ada business besar dekat JB-Singapore. Jadi aku rasa itu salah satu sebab Azri saja nak pikat Yani, tup-tup minah tu terpikat dan serius pulak. Sampai aku rasa Azri dah tak boleh nak lepaskan Yani begitu saja sebab Yani lah banker bagi Azri selama dia orang couple. Tapi Yani tak tahu, Azri banyak buat hal kat belakang dia. Bukan aku tak pernah cerita pada Yani. Tapi aku pulak dituduh dengki dan cemburu pulak. Last-last malaslah aku nak masuk campur.

Ni last week aku out station ke JB, terjumpa dengan abah Yani. So aku ajak lah Datuk Ramli tu lunch sekali. Tup-tup terbukaklah story ni. Katanya sekarang ni Yani asyik berkurung saja di rumah. Tak nak keluar, makan pun tak berapa. Dah kurus kering makan hati berulam jantung. Patut lah aku penah call dia, tapi tak dijawab. Datuk Ramli cakap, Azri ada affair dengan bini orang yang bekerja satu pejabat dengannya di KL. Baru sebulan berkahwin, Azri kena tangkap khalwat dengan perempuan tu kat rumah kelamin Azri-Yani sendiri. Time tu Yani pergi out station ke Sarawak. Jadi mana tak hancur lebur hati kawan kita tu.
Datuk Ramli cakap lagi, sebenarnya Yani hanya mengecapi keindahan berumahtangga hanya dua hari saja. Lepas tu, Azri dah mula buat tak tahu dengan dia. Hari-hari balik lewat malam. Hujung minggu pun tak lekat kat rumah, bagi alasan ada kerja. Sebenarnya Azri memang tak ada hati dan perasaan terhadap Yani. So nak buat macam mana kan?” panjang lebar Hafiz bercerita.


Mengucap panjang Mia dibuatnya. Speechless!

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright L.A.D.Y M.I.A 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul . Premium Wordpress Themes | Premium Templates | Blogger Template